فقر آهن چیست

فقر آهن چیست

فقر آهن زمانی رخ می‌دهد که بدن به اندازه کافی آهن معدنی نداشته باشد. فقر آهن و کم خونی شدید منجر به سطح پایین و غیرطبیعی گلبول های قرمز و هموگلوبین خون می‌شود.

در این مطلب با علایم فقر آهن، علت کم خونی و نشانه های کم خونی آشنا می‌شوید و راه های درمان فقر آهن شدید و درمان کم خونی را خواهید آموخت.

با ما همراه باشید تا بدانید فقر آهن چیست و چه علائمی دارد و چطور باید کمبود هموگلوبین را جبرا کرد
[۱/۱۵،‏ ۱۸:۳۲] حسینیان داروگیاهی: نشانه های کم خونی :
در هر شخص بسته به مزاج و شرایط بدنی علائم متفاوت است  ممکن است شامل موارد زیر باشد:

????سرگیجه ، سبکی سر
????ضربان قلب سریع یا غیرمعمول
????سردرد
????درد در استخوان ها ، سینه ، شکم و مفاصل
????مشکلات مربوط به رشد ، برای کودکان و نوجوانان
????تنگی نفس
????داشتن پوستی رنگ پریده یا زرد
????دست و پای سرد
????خستگی یا ضعف
????زود جوشی
????بی حوصلگی
????اضطراب و دلهره
????ریزش مو
????شکننده بودن ناخن ها
????ضعف بعد از رابطه جنسی
????میل به خوردن مصالح ساختمانی (گچ و خاک)
????میل به خوردن یخ


علت های اصلی ایجاد کم خونی :
از نگاه طب سنتی غلبه مزاج صفرا یکی از علت های ایجاد کم‌خونی به حساب میآید و یکی از دیگردلایل اصلی کمخونی  استفاده از غذاهای کارخانه ای و مضر است،

و از نگاه طب مدرن علل ایجاد کم خونی تخریب RBC ها :
طول عمر این سلول ها به طور معمول 120 روز در جریان خون وجود دارد ، اما بدن ممکن است آنها را نابود یا حذف کند قبل از اینکه چرخه طبیعی زندگی خود را کامل کنند.

یک نوع کم خونی که در نتیجه تخریب RBC ایجاد می شود ، کم خونی همولیتیک خودایمن است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن RBC ها را به عنوان ماده خارجی اشتباه گرفته و به آنها حمله می کند.

بسیاری از عوامل می توانند باعث تجزیه بیش از حد RBC شوند ، از جمله:

عفونت ها
مصرف داروهای خاص ، از جمله برخی از آنتی بیوتیک ها
فشار خون شدید
کاهش یا اختلال در RBC :

مغز استخوان یک بافت نرم و اسفنجی در مرکز استخوان ها است و در ایجاد RBC نقش اساسی دارد. مغز سلول های بنیادی تولید می کند که به RBC ، گلبول های سفید و پلاکت تبدیل می شوند. تعدادی از بیماری ها می توانند بر مغز استخوان تأثیر بگذارند ، از جمله سرطان خون. این نوعی سرطان است که باعث تولید سلول های سفید خون بیش از حد و غیر طبیعی می شود و تولید RBC را مختل می کند. مشکلات مغز استخوان می تواند باعث کم خونی شود.

از دست دادن خون :

کم خونی فقر آهن متداول ترین نوع کم خونی است و از دست دادن خون اغلب علت آن است. کمبود آهن در خون به این شکل از بیماری منجر می شود و سطح پایین آهن غالبا در نتیجه از دست دادن خون اتفاق می افتد. هنگامی که بدن خون از دست می دهد ، آب را از بافت های فراتر از جریان خون می گیرد تا رگ های خونی را پر نگه دارد. این آب اضافی خون را رقیق کرده و باعث کاهش تعداد RBC می شود. برخی از دلایل از دست دادن سریع خون شامل جراحی ، زایمان، خونریزی شدید در قاعدگی و ضربه می باشد.

راه های درمان کم خونی :
مصرف غذاهای حاوی آهن زیاد از جمله گوشت قرمز(کباب بره و آبگوشت سنتی)، ماهی، جوجه کباب مرغ محلی، زرده تخم‌مرغ عسلی ، عدسی همراه گلپر ومرزه، برگ چقندر،سه شیره ،خوردن روزی ۲۱عدد مویز ناشتا

مصرف قرص گیاهیه ﴿خونساز۹﴾

معمولا از قرص ﴿خونساز۹﴾ برای درمان انواع کم‌ خونی کودک و بزرگسال استفاده می‌شود.

نکته پایانی
کم خونی درصورتی که درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارض مختلفی شود. علاوه بر این به دلیل ضعف و خستگی، می‌تواند کیفیت زندگی را تا حد زیادی کاهش دهد. از این رو درصورت بروز هر یک از علائم کم خونی از قبیل خستگی و ضعف و...

اشتراک گذاری:

نظر بدهید